Didelio elektros energijos vartotojo sprendimai: žalioji energija ir modernizacija

Didelio elektros energijos vartotojo sprendimai: žalioji energija ir modernizacija

Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) per metus elektros energijai išleidžia septynženklę sumą. Netrukus jos poreikiai dar gerokai ūgtels, tačiau tvarūs ir pažangūs sprendimai turėtų padėti suvaldyti sąskaitų augimą.

Didžiausia Baltijos šalyse krovinių, keleivių ir infrastruktūros valdymo įmonių grupė LTG yra ir viena didžiausių elektros energijos vartotojų Lietuvoje. Per metus elektros energijai bendrovė išleidžia apie 7 mln. eurų, taigi energetinio efektyvumo sprendimai jai itin aktualūs. Juolab kad aplinkosauga – viena iš trijų kertinių šiandieninės LTG socialinės atsakomybės dalių: kompanija įsipareigoja investuoti į pažangių, taršą ir energetines sąnaudas mažinančių bei aplinką tausojančių technologijų vystymą.

Pradeda nuo apšvietimo, poveikis akivaizdus

Šalies geležinkelių tinklą valdančios „LTG Infra“ duomenimis, apie 25 proc. visų elektros energijos sąnaudų tenka įvairaus tipo apšvietimui. Tinkamas ir kokybiškas apšvietimas itin svarbus – jis užtikrina saugumą stotyse bei pervažose ir leidžia bendrovei efektyviai veikti įvairiose teritorijose.

Praėjusiais metais atlikta išsami apšvietimo tinklų apžiūra atskleidė, kad tinklų įrengimai yra jau atitarnavę ir pasenę. Paaiškėjo, kad geležinkeliuose naudojami energetiškai neefektyvūs šviestuvai ir prožektoriai, o dalies lempų – kaitrinių ir halogeninių – projektavimas jau dabar uždraustas. Nuo 2025 m. pagal ES aplinkos taršos mažinimo reikalavimus  bus draudžiama naudoti ir pačias lempas.

„Bendrovėje priimtas sprendimas tokią situaciją keisti iš esmės, todėl pradėjome   įgyvendinti itin plataus masto apšvietimo tinklų atnaujinimo projektą. Jo metu numatoma pakeisti daugiau nei tūkstantį šviestuvų ir 336 prožektorius. Šis žingsnis leis ne tik atnaujinti įrenginius ir kilstelėti apšvietimo kokybės kartelę, bet ir ženkliai sumažins elektros energijos sąnaudas. Šiuolaikiški LED šviestuvai yra gerokai ekonomiškesni, o jų eksploatavimo laikas – bent 5 kartus ilgesnis, todėl patirsime ir mažesnes apšvietimo tinklų aptarnavimo sąnaudas“, – komentuoja „LTG Infra" generalinis direktorius Karolis Sankovski.

Šiuo metu vyksta pirmasis projekto etapas. „LTG Infra“ jau įsigijo 711 LED šviestuvų, kurie pakeis esamus senų technologijų šviestuvus ir apšvies 19 geležinkelio stočių, 33 stoteles, 19 pervažų ir 1 pėsčiųjų viaduką. Planuojama, jog projektas tęsis maždaug trejus metus, tad visa apšvietimo infrastruktūra bus baigta atnaujinti 2022 m.

Prieš imdamasi darbų bendrovė atliko bandymą Kauno geležinkelio stotyje.

„Ten buvęs 28 metrų bokštas su bendra 6 prožektorių elektros srovės galia stoties teritorijai apšviesti naudojo 11 kW galios įrangą. Bandymo tikslais bokštas ir įranga buvo pakeisti į 25 metrų cinkuoto plieno kūginę atramą su 16 LED prožektorių, kurių bendra elektros srovės galia – 4 kW. Vadinasi, elektros srovės galia buvo sumažinta apie 64 proc., o teritorijos apšvieta nesumažėjo“, –  pasakoja pašnekovas.

Traukiniai varomi žaliąja energija

Didelė LTG suvartojamos elektros energijos dalis yra sunaudojama elektrinių traukinių eismui. Artimiausiu metu ji tik augs, nes dyzelinu varomi traukiniai ilgainiui užleis vietą elektrinei traukai. Šiuo metu vykdoma populiariausio šalyje geležinkelių ruožo Vilnius-Klaipėda elektrifikacija, tad netrukus elektriniai traukiniai važiuos ne tik iki Kauno.

Baigus šį procesą bendras Lietuvos geležinkelių tinklo elektrifikacijos lygis pakils nuo dabartinių mažiau nei 10 proc. iki 35 proc., atitinkančių Europos standartus. Skaičiuojama, jog net apie 70 proc. visų krovinių šalies geležinkeliais judės varomi elektros energija. LTG grupė jau dabar savo reikmėms įsigyja tik žaliąją elektros energiją.

„Nors kol kas esame turbūt mažiausiai traukiniais keliaujanti šalis Europoje, kasmet šioje srityje augame bene 25 proc. Pervažiavimą iš taško A į tašką B, mes, LTG,  keičiame malonia kelione iš vieno šalies miesto į kitą. Ir, kur turime elektrifikuotus maršrutus, darome tai ekologiškai – naudodami tik elektrą iš atsinaujinančių šaltinių. Planuojame šį įsipareigojimą tęsti ir ateityje. Jau 2024 m. elektrifikuosime pagrindinę magistralę iš Vilniaus į Klaipėdą ir trys didžiausi miestai Lietuvoje bus sujungti elektrifikuotais ruožais, kuriuose bus naudojama tik žalia energija. Tikiu, kad sąmoningoje visuomenėje kelionės traukiniais jau greitai taps pirmuoju pasirinkimu. O ir verslas vis dažniau renkasi aplinką tausojantį kelią kroviniams“, – sako LTG vadovas Mantas Bartuška.

Kartu su kitomis ESO Pažangios energijos klubui priklausančiomis bendrovėmis LTG efektyviu energijos vartojimu prisideda prie švaresnės ateities kūrimo ir padeda mūsų šaliai įgyvendinti duotą įsipareigojimą: per 6 metus nuo 2014 m. sutaupyti 11,7 TWh energijos. Verslui tai leidžia ne tik įnešti indėlį į bendrą tikslą mažinti anglies dvideginio išmetimus, bet ir sumažinti veiklos kaštus. Klubo iniciatyva tarpusavyje ir viešojoje erdvėje dalinamasi informacija apie įdiegtus energijos vartojimo efektyvumo didinimo sprendimus, o tai prisideda prie įmonės įvaizdžio ir reputacijos partnerių, klientų bei esamų ir potencialių darbuotojų akyse.


Straipsnis publikuotas „Verslo žinių“ portale vz.lt 2020 m. spalio 22 d.